fredag 14 mars 2014

Blommig fredag: generositet

 
Generositet är väl härlig egenskap, både bland växter och människor!
 
Tänk bara på alla frökapslar av vallmon, hur mycket fröer som helst, som ger ett hav av vallmo, som ger nya frökapslar, som ger hur mycket fröer som helst, som.............ja ni fattar va?!
 
Är det inte generositet så säg....
 
 
 
Hos Helena finns det fler bilder.

 
Hoppas ni har fått njuta av solens generösa strålar den här veckan. Det har jag - iförd solskyddsfaktor 20 (ja, och kläder förstås ;)
 
Lite små projekt har jag dragit igång. Rensat lite som blivit för mycket och planteras om en del fingerborgsblommor. Där har vi en blomma till som är generös!
 
Ha en fin vecka!

24 kommentarer:

ellan sa...

ja, vilken helt fantastiskt solig vecka vi har haft! Underbart!
Vallmo är en fin växt. Jag brukar få kämpa hårt med den, för den verkar inte alls trivas hos mig. Men i år har jag hittat några bladrosetter i rabatten så jag hoppas på bättre tur den här gången!
/E

trädgårdsdrömmar sa...

Vallmon är verkligen generös.Mängder med frön i en enda kapsel.
Kram

lavendia sa...

Ja det är generöst av vallmon. Blås litet kraftigt, så får kanske några fäste hos mig. Höstanemoner har jag inget bekymmer med, men däremot nävor. Vackra men litet väl generösa. Skön helg (trots utlovad kyla och snö).

Marie i Skrifvarstugan sa...

Ja, vilket härligt väder vi haft under veckan ! Solbrillorna har jag letat fram och det har bara varit att njuta. Vilken tur att vi har sån generös natur och vad fin den blir av all generositet.
TREVLIG HELG !
Kram Marie

katerchen sa...

ja der Mohn ist auch ein EROBERER aber ich liebe ihn
LG vom katerchen

Anonym sa...

Ditt inlägg gav mig en ide till mitt projekt blomsteräng. I sommar blir det insamling av vallmofrö. Vacker rabatt

Anonym sa...

Fina tankar och vackra bilder1

Veronica sa...

mmm, det har varit en underbar vecka med sol och värme. Trots att vi ko0mmer att få ett bakslag i vädret så går det åt rätt håll!

//Veronica

Anita sa...

Ja solen har varit generös den här veckan. Vi hoppas att bakslaget dom hotar med inte blir så långvarigt. Och visst är det fantastiskt med kretsloppet, frö i jord, blomma ovan jord, frökapsel ovan jord, frö i jord, blomma ovan jord ...

Önskar dig en fin helg!

Kram Anita

Scaniatjejen sa...

Hoppas på att lyckas få vallmo att vara lika generös i min trädgård! Så fint hos dig!

Anneli - A'la Foto sa...

Fina bilder och underbar tolkning! Det är verkligen generöst! :)

Ha en fin helg!

Marit sa...

Ja, valmuer er veldig generøse planter! :-)
De selvsår jeg overalt. De er så herlige.
Ha en skjønn helg!

Klem Marit

Villrose sa...

Ja, valmuer er herlig generøse! Hagen min er full av valmuer som kom fra en frøpose jeg fikk. Det er også fint å vite at andre hager rundt omkring er fulle av etterkommere av frø herfra...

Ninnis sa...

Härlig tolkning...en underbart generös blomma....=)

Trevlig helg !

Kram Ninni

Eva Linnea sa...

En finurlig tolkning av veckans tema!
En fin helg önskar Eva Linnea

Annika sa...

Underbara vallmo som är så generösa! Så skirt vackra de är! Generositet är en härlig egenskap bland både människor och växter!
Ha en toppenhelg!
Annika

Meta sa...

Så härligt att den är så generös med frön får vallmo är helt underbart
ha en fin helg trotts regnet
kram Meta

Rost och rädisor sa...

Otroligt vackert!

Önskar dig en fin helg
/Anette

AnnA sa...

Hej Anette!
Underbara vallmon du visar!
Trevlig helg!
Hälsn
AnnA

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Det finns nog ingen finare frökapsel än den som vallmon har och mycket fröer innehåller den ;-))
Trevlig helg!
Birgitta

Unknown sa...

Ja, det er sant - så utrolig mange frø det fint i en valmue!

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Ja det är generöst. Tänker på en historia, en ur verkligheten. En ung kvinna som behöver extra stöd tittade på sina medhjälpare och med orden hon sa myntade hon 'på riktigt'. Vallmon är generös 'på riktigt'.

Kram, Carina

Kristinas oas sa...

Ja visst är vallmon en synnerligen generös - och vacker - blomma!
Kram Kristina

Livet på solsidan sa...

Hehe! Så bra att du också har kläder på. För även om solskyddsfaktorn hjälper på hela kroppen kanske grannarna skulle haft något att invända...

Kram Tamara