fredag 10 januari 2014

Blommig fredag - Premiär - Trädgård 2014

Trädgårdstankar inför 2014 ska vi dela med oss av idag................mina huvudsakliga tankar inför trädgårdsåret är NJUTA
 
 
Jag kanske inte kommer att sitta i rabatten som den här lilla krabaten men sitta någonstans och njuta ska jag göra.
 
För vi körde ett rejält "trädgårdsrace" förra året, "trädgårdssonen" och jag. I år ska "trädgårdssonen" bli "lastbilssonen" förresten spännande. Han ska gå yrkesförarutbildning alltså....så nu har jag ingen grävare hemma. Min rygg säger stopp när det gäller den biten :(
 

 
Här är en del av vad vi åstadkom , hela framsidan är inramad av böljande rabatt nu (det syns inte på bilden) och det är nu njutande kommer in i bilden. För här har vi satt hundratals lökar. Ena delen går i rosa, andra delen går i vitt och den delen ni ser ovan går i blått. Så nu hoppas jag att det blir som det såg ut i huvudet när man planerade ;) I de här rabatterna har också planteras några rosor och perenner, som jag hoppas ska ta fart under året.
 
 

 
Först ut på njutningslistan blir förstås då alla lökväxter. En del har börjat komma upp denna milda vinter, men nu har vi fått en tunt snötäcke och minusgrader, så det bromsar väl upp det hela får vi hoppas. För inte ens jag vill ha vår i januari!!

 
Pionen får symbolisera perenner, fast det är väl en buske förstås, men ni fattar!! I de nya rabatterna har jag satt en vit pion, några solhattar, höstanemoner dagliljor och lite marktäckare och ett alldeles vanligt löjtnantshjärta, som jag faktiskt aldrig har haft! Ett vitt har jag sedan många år, men ett rosavitt har jag aldrig haft.
 

 
Rosor, ja det blev ju några nya i rosa eller vitt, just nu är det tomt i huvudet på vilka sorter........måste vara åldern...

 
Förra året sådde jag massor med vallmo i de nya rabatterna. Det går ju inte att ha tom jord eller hur?! Gissar att jag kommer att få njuta av vallmo i år också. Dessutom har jag ju lite fröer sparade .....

 
Ack, att sitta under en blå himmel med lite vita fluffmoln...........visst är det livet!
 
 
Det här får nog bli förra årets mest lyckade "äktenskap" - stjärnflock och rosen Rhapsody in Blue.
 
Kan meddela att jag numera sitter med en liten laptop istället för mitt gamla tröskverk till dator. Det var ju alldeles omöjligt att blogga till slut, men nu så går det fort och lätt igen!!
 
Kika in här  "Bland rosor och bladlöss" och titta/läs mer.
 
 

14 kommentarer:

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Låter som du kommer ha en väldigt fin rabatt i vår och sommar. Rabatter blir ju aldrig färdiga så allt som blir mindre bra tänker jag är en möjlighet :-)

Ha en härlig fredag! Carina

trädgårdsdrömmar sa...

Men så skönt att bara kunna njuta.Ska jag med försöka göra lite i sommar
Kram/Gunsan.

Lotta sa...

Det där med att njuta låter helt rätt!!!! men visst gör vi väl det så fort vi kommer ut i trädgården det gäller bara att kunna blunda för ogräset ibland!
trevlig helg.
Kram Lotta

Vero sa...

SV: Jaaaa, och jag har även nu idag suttit och tittat på en massa klänningar för senare beställning. Har hittat min stil där som jag verkligen gillar och som jag inte har hittat här hemma i butikerna och det tycker jag är jättekul.

lavendia sa...

Du har säkert mycket fint att se fram emot. Sitta så där att drömma i en rabatt. Kan det bli bättre.
Jaså du har inte sett Kamelian på Strömsberg. Jag har inte sett någon annons om visning än. Man behöver inte se den varje år, men visst är det kul att ha sett den. Men har den stått i hundra år står den nog ett tag till.

Ninnis sa...

Vilka härliga planer...blir så roligt att få följa med och se dom förverkligas...=)

Kram Ninni

Sabelhagens Olivlund sa...

Roligt att läsa om nya planer. Grattis till nya datorn.
Trevlig helg
Kram Maria

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Njuta, njuta! Inte att glömma bort det. Nu njöt jag av ditt inlägg. Vill så vallmo!!! =o)
Allt gott!
/Katarina

Berit sa...

Låter som en underbar tanke och planering..njuta.
Ha en underbar dag!!

Merja sa...

precis så där ska det vara:)
Ha det gott!

Kristinas oas sa...

Skönt med en ny dator som gör det lätt att blogga igen! Spännande med alla lökar, kommer ju att bli supersnyggt i vår.
Kristina

Ölandsvindar sa...

Planering och drömmar är 50% av trädgårdsnjutningen. Vi pratade om det på ett kalas härom kvällen. En av gästerna hade anlitat en trädgårdsarkitekt för ett antal tusenlappar och fått en växtlista som hon följde men sen tog det stopp och växterna började bestämma själva. En del försvann och andra stormtrivdes så i slutänden blev det inte som arkitekten förutbestämt men fint ändå.
Kram /Kerstin

Inger Marie sa...

Åja...å nyte hagen er jo de beste..men ofte blir det mye jobb og lite nyting...må bli flinkere til det:)
Ønsker deg en fin ny uke:))

Hélena sa...

Låter som en strålande plan :-)
Blir så glad att jag planterade Raphsody in blue när jag ser din bild.
Kram Hélena