lördag 25 maj 2013

Liten trädgårdsrunda, "skottar" och en vinst!

Vi börjar med vinsten! Jag fick tredje pris i Susies utlottning. Kul! Susie är en av mina "långvarigaste" bloggvänner, som jag "träffade" på gamla Trädgårdsblogg.


 Tack Susie!


Försommarmorgon och solen strilar ned genom träd och morgondimma.

På framsidan ser det ut så här nu. Gräsmattan börjar återfå sin gröna färg efter att hundarna numera mest är på baksidan...... Fullt med tulpaner som blommar. Syrenbuddlejan har tyvärr inte klarat vintern,  men den får vara kvar. Jag tänkte ringla in clematisen Pink Flamingo i den. De jordfläckar ni ser i landet är från de nya rabatterna, som inte vuxit till sig ännu. Har planteras marktäckare och sått i en massa vallmo.

Vid gången till ytterdörren växer det och frodas.


Nya tulpaner för i år. Snygga med den limegröna randen i tycker jag..


Nu lite bilder från norrsidan där jag har en litet mini-woodland.


Det börjar bli rätt så "marktäckt" men även här ser man lite jord. Här är hundarna oskyldiga, det är en mullvad som levt rövare här och "flyttat" på lite växter....


Massor med kungsängsliljor satte jag förra året. 


Nätstaketet i bakgrunden är som skydd mot grannarna. Eller rättare sagt så att inte hundarna hälsar på grannarna. Frun i huset är extremt hundrädd och maken är en stor hundälskare.......så det är inte lätt att hålla dom därifrån, när en står och lockar på dom och en springer in!


Ingången till woodlandet från baksidan. Nån gång vill jag ta bort allt gräs och lägga en stig av täckbark.



Kära växthuset, som troligen lever sin sista sommar. Det är på väg att ruttna i träkonstruktionen tyvärr. Men det kommer väl ett annat i stället..........



Tillbaka på framsidan igen och min älskade rufsrabatt. Får se hur den är om några veckor.


Så lite tråkigt..............här är min älskade Ester. Hon ska operera en tumör på torsdag..............alltid är det något. Det är verkligen underbart att ha hundar (och djur), men det är så mycket oro tycker jag..........håll tummarna att allt går bra!

Så lite familjeliv. Vi var ju i Edinburgh och firade makens 50-årsdag. Då passade bröderna på att köpa matchande kiltar och de köpte även en till sin pappa. Så här såg de ut på svågerns/svärsonens 50-årskalas. Han fick givetvis också en kilt - fast i andra färger!


Några bilder från Edinburgh vill jag sticka in också. En jättevacker stad, alldeles lagom stor, med mycket fint att se. Vädret får man bara stå ut med - precis som hemma!



Uppe vid slottet!

Nu ska vi se om det går att klippa gräset idag, ser inte så lovande ut. Sen har jag ett "hundraårskalas" att förbereda, min och makens 50-årskalas slås ihop och firas den 6 juni.  
Det blir buffe med italiensk touch..............passar ju bra eftersom jag ska fira min riktiga födelsedag i Rom. 

Ha det så gott!

11 kommentarer:

Marit sa...

Så mange flotte bed du har! Det er en herlig tid nå som det er så mye som blomstrer. Ja, det er mange gleder og sorger når en har dyr. En blir jo så glad i de og vil ikke miste de for alt i verden. Men dessverre så lever de relativt kort, så det må en ha i bakhodet. Jeg hadde en Golden Retriever som nesten ble 12 år. Jeg gråt i mange dager etter at vi måtte avlive han. Håper det går bra med operasjonen!

Ha det godt.

Hanneles bokparadis sa...

Härlig månad, läckert med kilt :)

Rosor och ruiner sa...

Ja visst är det mycket oro kring våra djur, jag håller tummarna att det går bra med operationen!
Tycker din gräsmatta ser fin ut, min är gräslig *ler* men som sagt, det får vi väl stå ut med, men det är klart, allt ogräs kan man väl inte skylla på hundarna förstås....

mammi sa...

Verkligen en fin rundvandring. Blir på gott humör av sådana härliga bilder
Ha det gott

Suss o Kai sa...

Så mycket härliga bilder du delar med dej av Kram Suss

Raija sa...

Så många fina bilder.

Kul att se din trädgård. Synd om växthuset, för det såg fint ut på håll.

Vi har också staket runt hela tomten, med nät ända ner i backen. Det måste vi ha för att vår hund Grim inte ska smita ut och eventuellt bita någon.

samson sa...

ja,håller verkligen tummarana för att allt går bra med Ester
Grattis till vinsten
Läckert med kilt
i år har jag åxå sått in en massa vallmo i rabatterna
ha det så bra
maggan

Veronica sa...

Måste vara lite tröttsamt med grannar som är velande när det gäller hundar....
Verkligen superfin översiktsbild över din trädgård...Så fint med stenarna och vindlande rabatter!
Kul 50 års firande.... Jag fyller i januari och mannen året efter och vi grubblar för fullt vad/om vi ska hitta på något kul eller bara sticka iväg....

Kram

Britt sa...

Härlig rund tur och vilka killar i kilt läckert//Britt

Husbilen Credo sa...

Tack för rundturen i din trädgård.
Hoppas det går bra för Ester. Det är en ständig oro med de härliga vännerna man har katt som hund.
Så häftigt med kilt på alla.
Ha de gott.

Elzie sa...

Vad kul att se din trädgård. Ser fram emot fler foton på din rufsrabatt (?) sen.
Är det till att ha ont i håret idag när det varit 100-årsfest igår? Vill passa på och gratulera er bägge två. Och hoppas ni hade en hejdundrande fest!!
Ha en bra kväll.
Kram Elzie