fredag 26 april 2013

Blommig fredag: Äntligen

 Äntligen! Javisst är det så................som vi har väntat i år...........


Äntligen.......knoppar på häggmispeln!


 Äntligen............petat ner lite dahlior. Ja, det var nog lite tidigt, men de är på ett "varmt" ställe.


 Satte en massa lökar i höstas och nu "poppar" det upp lite här och där.



Här är lite av "utgrävningarna". Har planterat bland annat höstanemon, dagliljor, vit pion och olika solhattar. Som de flesta andra rabatter får den här i vitt, rosa och lite blålila. I väntan på att det ska växa till sig, så kommer jag att så vallmo på de kala fläckarna. Som ni hör ännu en "rufssrabatt" - that's the way I like it!



Var på Blomsterlandet igår. Vi ska på kalas idag, så det skulle inhandlas något "presentigt". Givetvis så hoppades det på lite annat också t.ex 4 backsippor för 99:-. Det kan man ju inte motså. Här ska piffas i helgen. Fixa runt avloppsrensningsrören (eller vad det kallas). Fyllas på lite mer jord och planteras......


Väntar fortfarande på det stora "poffet" i trädgården, men jag tror nog det händer när som helst. I natt har det regnat och det är hyfsat varmt, så det blir nog lite "poffande" i helgen. Sälgen har "poffat" och blivit gul!


Nu önskar jag alla "fredagsblommare" en skön sommar!


22 kommentarer:

Gunilla sa...

Visst är det härligt när äntligen våren kommit och det börjar hända saker i rabatterna.

Ett fynd av sippor också det gör ju inte glädjen sämre.

Ha en riktigt fin helg

Berit sa...

Ja äntligen är vi där i vårens första grönska och vi åter får njuta av den. Så som jag längtat dit denna träliga vinter.
Härliga fynd!!
Ha en underbar helg!!

trädgårdsdrömmar sa...

Nu kan vi äntligen börja plantera och planera igen.Känns så gött.Kram.

Anna Vattenkanna sa...

Vi har också haft lite regn inatt, det brukar ju göra susen. Lite poff vill vi ha!

Kram

Leena sa...

Visst är det en härlig tid, och det är svårt att motstå att köpa på sig fler växter ... Backsippa skulle jag gärna också ha. Annars är det lite jobb med alla plantor som jag nog sådde för tidigt. De växer fint och är fortfarande knubbiga och starka men jag får ta ut dem på uteplatsen varje morgon och in på kvällen ... Hoppas jag inte glömmer någon kväll bara!
Ha en skön helg!

Anette i Torsåker sa...

Backsippor är väl aldrig fel. Fint värre när de är många också.
/Anette

Susie på Stjärnarve... sa...

Härligt att du fick med dig lite "extra" hem! Det är nästan så att man inte vågar sig in på nått ställe med växter, alltid är det något som fastnar i händerna!!
TREVLIG HELG
Susie

Jannibele sa...

Her var det mange fine vårtegn. Flotte rabatter skal det bli hos deg denne sommeren:)

Eva Linnea sa...

Härliga planer du har för din nya "rufsrabatt". Färgvalet låter superhärligt.
En fin fredag och skön vårhelg önskar Eva Linnea

Marit sa...

ja, endelig kan vi plante igjen i hagen! Det er så deilig med vår og kunne være ute igjen. God helg!

Klem Marit

Villrose sa...

Deilig at vi endelig kan holde på ute :-) Fine Pulsatilla!

Hélena sa...

Backsippor, jag måste köpa backsippor. De är ju så vackra!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Ninnis sa...

Underbara bilder som ger en lyckorus....=)
Fynd är väl aldrig fel....!!!

Kram Ninni

Ingmarie We sa...

Härliga vårliga foton! Lycka till med den nya rabatten. Ha en bra helg.

GladiGrönt sa...

Ja, tänk att äntligen kom den efterlängtade våren trots allt!

AnnA sa...

God kväll Anette!
Ja, här i Skåneland, går det snabbt undan när våren väl startat...Rufsiga rabatter och wild cottage är också mitt gebit...
Ha det gott i helgen!
Kramen!
AnnA

Sabelhagens Olivlund sa...

Fina dahlior. Mina har inte överlevt i garaget, så jag får nog köpa mig några nya.
Jaaaa, gärna massor av pofff i helgen.
Ha en fin kväll.
Kram Maria

Petit Eyekiss sa...

Jag tror att vi är många som det kliar i fingrarna på den här tiden.
Önskar så att jag hade en liten trädgård, men jag får göra det bästa av min krukodling. Ha en skön helg Anette!

Bettina Bäck sa...

Det där poppandet i trädgården är så himla trevligt, kan faktiskt ha tålamod i väntan på ploffet. :-)

Mias Trädgård sa...

Ja, visst är det extra äntligen i år? Förstår att du har brått att fylla rabatterna ,men själv vågar jag inte ha dahliorna ute än på ett tag... Ha en skön söndag! :) Mia

Anonym sa...

Jag tror aldrig vi varit så nära er någon vår i hur det växer, Häggmispeln är inte I knopp ännu men rönnspirean, äppelträd och amerikanskt blåbär hade börjat få knoppar och rönnspirean hade massor, kommit jättelångt, så blev så förvånad och massor med perenner sticker upp. Det är så konstigt tycker jag i min trädgård iår vad som börjar komma igång men roligt är det:)/ Lena i Luleå

Elzie sa...

Väderleken inbjuder sannerligen inte till nåt trädgårdsarbete här inte. Det blåser halv storm och är riktigt kallt!!! Tycker synd om de stackars blommor som redan stuckit upp sitt tryne, hihi.
Hoppas du har en fin valborg.
KRam Elzie