måndag 11 april 2011

Hur söt får man vá?

Här är den första lilla blomman på alla min "frösåddingar". En Flitiga lisa "Super Elfin". I år vet jag inte vad som har hänt för alla Flitiga Lisor-plantorna är enorma och fulla med knoppar........jag har ju gjort som jag brukar så någon yttre faktor har varit helt perfekt tydligen....Ja, det är bara att tacka och ta emot och glädjas över att man får blomlådor som blommar direkt:-)

Här är en liten "frösådding" till, fast den har någon snäll liten fågel sått ute. Jag tog in den och se vad den är fin och helt klart är det en korallkornell. Den får väl stå på tillväxt ett tag så får vi se om vi hittar någon plats till den.....
Den här helgen kom värmen till mig på allvar, vilket märks på alla lökväxter. Den rosa blåstjärnan har slagit ut ordentligt och mycket annat är  på gång. Jag hittade stora knoppar på en del an julrosorna, jag hittade kungsängsliljor med knoppar och igår sådde jag faktiskt alla mina vallmo. Slängde ut lite frön här och där alltså.

Nej, nu kurrar magen och det är dags för frukost, morgontidning och sedan en hundpromenad. Kanske hittar vi lite vitsippor:-)

Ha en fin vårdag!

9 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Oj vad det växer på hos dig! Nu ska jag ut och peta ner morotsfrön i mjölkkartongerna som jag fyllde med jord i går.TYvärr räckte inte kartongerna till den planerade salladssådden men kanske inte så dumt att så sallad varefter jag får tomma kartonger. Då hinner den kanske inte växa ifrån mig.
Kram
Kerstin

Lena/isklockan sa...

Vad kul när sådderna blir så bra.Jätte söt!! Och att fåglarna hjälper till :-) Kram

Vittran sa...

Blir avundsjuk på dig, mina frösådder är inte alls med på noterna i år. Förutom luktärtorna. Vet inte varför det inte vill sig. Sånt är väl livet.
Visst är det härligt med allt som blommar ute. Bara rådjuren lät bli krokusen. Alla gula får vara kvar men vita och lila försvinner. Häller ut blodmjöl för att hålla terroristerna på avstånd. Eftersom dom inte är speciellt rädda av sig hade jag vissa funderingar på att ta fram stekpannan och nocka dom.
Ha en bra i det sköna vädret!!!!!

Ninne sa...

Det var väl en riktig liten goding. Hoppas du får många sådan.. O du har sått Vallmon. Jag får allt försöka hinna med det också.Inte ens luktärtorna har jagsått, men toarullarna ligger här o väntar på frön.. Skyller på resan- man kan inte ha hjälp att passa allt för mycket!!
Ha det fortsatt gott Ninne

Anonym sa...

Vilken fin Flitiga Lisa du hittat. Påminner om en del pelargoner. Ska lägga sorten på minnet.
Fint med fåglar som stökar om lite.

Mia sa...

Tack för ditt svar hos mig ang scillorna...jag ser nu att det är blåstjärnor som jag har förväxlat dom med.
det är så härligt att titta in hos dig och lyssna på fågelkvittret...man blir på så gott humör!
kram

Ragnvi sa...

Morning! Jisses vad det växer hos dig! Tror jag ska visa maken o hans junior hur man ska göra! Dom sådde dyyyyra frön tidigare...men dom sköter inte om dom!
Kramen!
Ragnvi

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är så kul att läsa bloggarna nu när alla visar så fina bilder på sina vårblommor. Fast så vårlikt är det inte här precis. Bara 7 grader och grått. Får se om jag hinner och har lust att plantera åtminstone några av mina träd och buskar idag. Fast det tar emot när man blir så isande kall!

Petit Eyekiss sa...

Sjutton vad mycket vår det är hos dig!
Den riktiga värmen vill inte komma hit till kusdte, men vi brukar ligga några veckor efter på våren. I stället har vi det varmare längre i höst.
Flitiga Lisan är så söt. man tröttnar aldrig att titta på dom. Det finns ju så oändligt många sorter.
Mina är som sagt bara 5 cm höga ännu, men....
Ha de'
Elisabeth