onsdag 1 september 2010

Första höstdagen!

Första september och som så många gånger förr så undrar man "vart tog sommaren vägen?" Går den inte fortare och fortare för varje år? Det måste ha något med växthuseffekten att göra ;-D
Det är i alla fall med glädje jag har njutit av den härliga höstsolen idag. Det börjar så smått torka upp i skogen, även om vissa (läs Nitza) gör sitt bästa för att hitta alla pölar som är kvar........
Träffade på en otroligt trevlig fjäril häromdagen. Jag förklarade att jag gärna ville ha lite snygga närbilder och det var okey sa han och satt still en lång stund.

I morgon tänkte jag fota mer fjärilar, för nu har äntligen syrenbuddlejan (fjärilsbusken) slagit ut. Den fick jag ju klippa ned ända till marken, men jag ska ta ett kort på hela busken så får ni vilken växtkraft.........(en cliffhanger alltså).


Lill-killen har fått ordning på magen sin och är så nöjd med sin nya skola. Idag har de fixat en "maskfarm" på elevens val (han har ju valt trädgårdsodling den raringen).

Dessutom verkar stor-killen har fått lite ordning på sitt liv igen.........han är tillbaka i sin"vanlig upplaga" - skönt, tycker en orolig hönsmamma! Ni vet, det där med "små barn, små bekymmer" - visst stämmer det! Det kan jag intyga!

Prinsessorna (hundarna alltså) lever och frodas. Nu är det skönt med promenader igen och den här veckan har vi gått förbi bysmeden några gånger. Ester och han är kompisar. Han har följt henne sedan hon var valp. Nu berättade han att han funderat på att köpa hund igen (han har haft två förut) och så var han förstås intresserad av en svart terrier. Ester hon går in i hans verkstad när vi går förbi och sätter sig bredvid honom och "buffar" lite med nosen så att han ska killa henne...........Ska bli spännande att se om det blir ännu en svart terrier i trakten! Då blir det tre - det är inte en så vanlig hund.......

KRAM




3 kommentarer:

Mimi sa...

Skönt att allt är på grej! Roligt att med sin hund lite kunna påverka rasval! Håller tummarna för att det blir en trea i din trakt! Hälsn Mimi

trädgårdsdrömmar sa...

Håller med om att det är skönt att det börjar torka upp.Dottern har en Lagotto som har en sån härlig päls men det tar evigheter innan hon torkar och hon gillar vattenpölar.Hundar är sköna kompisar till oss tvåbenta.

Petit Eyekiss sa...

September är en av mina favoritmånader. (0m solen skiner) hög och klar luft, som gjord för promenader. Jag tror att sommaren har varit lite väl varm även för våra fytbenta vänner.
Barn är livet, men det ger också en del oroliga tankar. Spelar ingen roll hur vuxna dom blir, man funderar ändå....
Fortsätt att ha det så gott!
Elisabeth