torsdag 12 mars 2009

På vårspaning.......

Idag blir det vårspaning från Huskvarnaberget. När ni ser bilderna får ni ha i minnet att nere i centrum Huskvarna, som ligger 5 minuter med bil från mig, så är det inte ett snökorn kvar. Påskliljor och vårblommor är uppe en bra bit och man kan knappt tro att man bor i samma stad.
Här börjar i alla fall lilla bäcken titta fram och det porlar härligt!


På väg upp till Olstorpsberget som ligger ännu högre upp än mitt hus. Mycket snö kvar som ni ser...........

I hästhagen ser det bättre ut. Här ligger solen på, när den väl är framme, och då blir det fart på smältandet.



Här är det snöfritt. Också ett soligt ställe och sen gör ju bergen att det bli ännu varmare, så här smälter det fort.


Smultronblad börjar kika fram i snön.

Hemma i trädgården hittar jag lite frusna krokusar som kämpar på för att ge mig lite vårkänslor! Tack det hjälpte......

Till sist..............jag har äntligen lyckats..................med vadå? Jo, att ta kort på en knopp på ett träd! Som jag har hållt på men det är ju omöjligt att få någon skärpa på knoppen. Men idag fick jag en snilleblixt.................jag satte ena handen bakom, fokuserade och drog bort handen och klick............så blev det så här!
Ja, ni får skratta ni "foto-snillen", det bjuder jag på............För mig var det här ett stort steg!


Ha en bra dag!



8 kommentarer:

Wicke sa...

Hej, tack för titten, vilka fina foton!

gittan sa...

En del vårtecken hittade du ju! Att få fokus där man vill är ibland sk-t svårt! Men ditt sätt fungerade ju - det är väl huvudsaken?

Bitten sa...

Alla sätt är bra, utom de dåliga.

anemonen sa...

Vackra bilder. Här i södra småland var det snöfritt igår. Idag vräker snön ner. Fy vad jag är trött på snön nu.

Resa med Herbert sa...

Hej Anette!

Härligt med vårspaning, din knopp var jättefin och övriga bilder var snygga dom med.

Jo du, du får säkert flickvänner på besök så småning om. Jag har oxå en flicka som är gift och har 2 barn och en son som är sambo och har 2 barn, summa sumarum har jag alltså 3 barn och 4 barnbarn.

Må gott, önskar Irene

Baronessan sa...

Jag vill också gå på vårspaning men det är så svårt att ta sig fram i all snö :)
Sköna bilder och en alldeles underbar knopp. Spelar det någon roll hur bilden blir till? Det tycker inte jag.

Lilla My sa...

Är det så man ska göra när man fotar knoppar, alltid lär man sig nåt nytt :) Här ha dom lovat plus grader i helgen så jag hoppas verkligen att snön smälter fort nu. Ha en skön helg

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vackra bilder.
Huskvarnabergen, det var inte igår jag såg dem. En gång i tiden jobbade jag på Södergårdsskolan, men det är länge, länge sedan.
Trevlig helg
Birgitta